برندسازی در مقابل بازاریابی

برندسازی در مقابل بازاریابی : کدام یک برای کسب و کار شما بهتر عمل می کند؟

اگر به دنبال رشد کسب و کار خود بوده اید، قطعاً با دو اصطلاح روبرو شده اید، برندسازی و بازاریابی. در حالی که این دو مفهوم بسیار نزدیک به هم و مرتبط هستند، با هم در جهت ایجاد یک برند موفق کار می کنند، در واقع بسیار متفاوت از یکدیگر هستند. آنها اهداف متفاوت، رویکردهای متفاوتی دارند و نتایج متفاوتی به شما می دهند. اما قبل از اینکه بفهمیم کسب و کار شما به چه چیزی نیاز دارد، اجازه دهید ایده روشنی از آنها داشته باشیم.

از ده نفر بپرسید که فکر می کنند برندسازی به چه معناست ؟ قطعا هفت نفر به شما خواهند گفت که این کاری است که شما برای تبلیغ برند خود انجام می دهید. اجرای تبلیغات، حضور فعال در رسانه های اجتماعی و غیره. درست به نظر می رسد، نه؟ به نوعی، بله، اما نه واقعا. این چیزی بیش از تبلیغ برند شماست. این یک تمرین کلی برای ایجاد نام تجاری شما است که شامل ایجاد هویت برند شما، یافتن عناصری که برند شما را شناسایی می کند، ارائه آن در یک بسته به یاد ماندنی و سپس برخی موارد دیگر است.

برندسازی چیست؟

صادقانه بگویم، غیرممکن است که برندسازی را به درستی انجام دهید، مگر اینکه درک کنید که یک برند چیست. این نام یا لوگوی شرکت شما نیست. این شعار یا حتی چیزی که می فروشید نیست. برند شما چیزی است که مردم با شنیدن نام آن به آن فکر می کنند. آنچه آنها در مورد شما احساس می کنند، انتظار دارند و به یاد می آورند. به عبارت دیگر، این ترکیبی از جلوه های بصری (نام، لوگو، سبک و غیره) و احساسات (نحوه صحبت کردن، نحوه بهبود زندگی آنها و غیره) است. و بنابراین، برندسازی هر کاری است که برای شکل دادن و تعریف برند خود انجام می دهید تا مطمئن شوید که از درهم و برهمی میلیون ها خدمات مشابه دیگر متمایز است.

برندسازی چیست

برای اینکه مفهوم برند را خوب متوجه شوید به شما پیشنهاد می کنم دو محتوا برندسازی چیست و راهنمای کامل ثبت برند را مطالعه نمایید. پس از مطالعه آن به شما اطمینان خاطر می دهیم که مفهوم آن را به طور کامل درک خواهید کرد.

بازاریابی چیست؟

اگر صاحب یک کسب ‌وکار هستید، می‌دانید که در این بازی تنها نیستید. صدها، اگر نگوییم هزاران شرکت مشابه دیگر، خدمات مشابه شما را ارائه می دهند. این جایی است که بازاریابی وارد میدان می شود. اگر به درستی بازاریابی را انجام دهید این اطمینان حاصل می شود که شما از بین جمعیت متمایز هستید و توسط مشتریان بالقوه خود مورد توجه قرار خواهید گرفت. به عبارت دیگر، اگر برندسازی همان چیزی است که شما هستید، پس بازاریابی راهی است که مردم شما را کشف می کنند.

بنابراین، اگر تبلیغی را اجرا می کنید، این بازاریابی است. اگر وبلاگی برای برند خود دارید، این بازاریابی است. اگر با مردم تماس بگیرید تا درباره کسب و کار خود به آنها بگویید، از بازاریابی محتوا برای رشد استفاده کنید، یا برای افزایش تعامل با برند، استوری در اینستاگرام ارسال کنید، همه اینها بازاریابی است. به زبان ساده، این ابزاری است که شما از آن برای ارسال پیام خود به دنیا استفاده می کنید تا مورد توجه قرار بگیرید. برخلاف پیام برند، که در حالت ایده‌آل باید در تمام تلاش ‌های شما ثابت بماند، تلاش‌های بازاریابی نیازی به انجام این کار ندارند. در واقع، آنها باید دائماً با توجه به مخاطب، پلت فرم، پیشنهاد و حتی مناسبت شما تغییر کنند و تطبیق داده شوند.

بازاریابی چیست

تفاوت برندینگ و مارکتینگ  

اولین و تفاوت اصلی بین برندسازی و بازاریابی یا مارکتینگ در کاری است که آنها انجام می دهند. در حالی که برندسازی برند شما را از طریق ارزش‌ها، مأموریت، زبان طراحی، لحن، صدا و غیره شکل می‌دهد، بازاریابی به شما کمک می‌کند تا با مشتریان خود ارتباط برقرار کنید تا بتوانند شما را ببینند، امیدوارم شما را دوست داشته باشند و سپس خرید کنند.

دیدگاه دیگر این است که بازاریابی چیزی است که افراد را وارد می کند، در حالی که برندسازی چیزی است که آنها را در آنجا نگه می دارد. به همین دلیل است که هر دو به یک اندازه برای رشد هر کسب و کاری مهم هستند.

یکی دیگر از راه های اصلی تفاوت این دو مفهوم از نظر گذرا و ثابت بودن آنهاست. همانطور که قبلاً گفتیم، بازاریابی به طور منظم در پاسخ به آنچه مشتریان شما می خواهند، آنچه می فروشید یا روند کلی در بازار تغییر می کند.

اما برندسازی، از سوی دیگر، ثابت می‌ماند، زیرا مشتریان شما را به این ترتیب به یاد می‌آورند و شما را دوست دارند، و شما نمی‌خواهید آن را اغلب تغییر دهید. برای مثال اپل را در نظر بگیرید. شعار آن «متفاوت بیندیشید»، زبان طراحی مینیمال و در عین حال درجه یک، تمرکز آن بر سبک و اکوسیستم است. همه آن بخشی از برند آن است و به ندرت تغییر می کند. اما خود بازاریابی، که به معنای تبلیغات، محتوای اجتماعی آنها و غیره است، بسته به محصول یا روز موضوعی که در حال استفاده از آن هستند، می تواند تغییر کند.

تبلیغ لپ ‌تاپ آنها می‌تواند در مورد بهره ‌وری صحبت کند، در حالی که تبلیغ ساعت می‌تواند آن‌ها را ظاهری اسپرت و متناسب جلوه دهد. بنابراین، مهم نیست که چگونه به وب سایت آنها دسترسی پیدا می کنید، از طریق یک تبلیغ لپ تاپ یا یک تبلیغ ساعت – هنگامی که آنجا هستید، برند کمینه، درجه یک و آرزومند آنها را تجربه می کنید و این همان چیزی است که یک سال بعد به یاد خواهید آورد.

برندسازی در مقابل بازاریابی

تفاوت از نظر اجرا

از نظر اجرا، برندسازی عموماً به تحقیق و تفکر بیشتری نسبت به بازاریابی نیاز دارد. اما اجازه دهید به طور کلی تکرار کنیم. هر بار اینطور نیست، و کمپین های بازاریابی وجود داشته است که می توانند از نظر تلاش از برندسازی پیشی بگیرند، اما در بیشتر موارد، برندسازی از بینش زیادی در مورد اینکه مشتریان شما چه کسانی هستند، چه چیزی را می خواهند در شما ببینند و چگونه به وجود آمده است می توانید با آنها ارتباط برقرار کنید و غیره.

سپس باید به عناصر بصری و احساسی تبدیل شود که می تواند از طریق رسانه های مختلف به بازار عرضه شود. از این نظر، برندسازی یک کاردستی دقیق است، ضربه‌های ظریف قلم مو که در نگاه اول خیلی واضح نشان داده نمی‌شوند، اما تفاوت‌های زیادی ایجاد می‌کنند، در حالی که بازاریابی خطوط گسترده‌ای است که بیشتر نقاشی را تشکیل می‌دهد.

کسب و کار شما به چه چیزی نیاز دارد؟

نام تجاری

اکنون، به این سوال بزرگ می رسیم – کسب و کار شما به چه چیزی نیاز دارد؟ خوب، این بستگی به محل کسب و کار شما در حال حاضر دارد. ما همچنان بر آنچه قبلاً گفتیم ایستاده ایم که برندسازی و بازاریابی هر دو به یک اندازه مهم هستند، اما با گفتن آن، ترتیب زمانی مشخصی وجود دارد. از آنجایی که برندسازی پایه برند شما را می سازد، این باید اولویت شما باشد.

اگر به کسب و کار خود به عنوان یک گیاه نگاه کنید، نام تجاری ریشه آن است در حالی که بازاریابی برگ، گل و غیره آن است و به اندازه کافی محکم، در واقع درست مانند یک گیاه، شما باید بیشتر از هر کاری که با ریشه انجام دهید، به برخی از طرف ها نور بیشتری بدهید و برگ های در حال پوسیدگی را هرس کنید.

بنابراین، بیایید آن را به کسب و کار شما و جایی که در حال حاضر قرار دارد ترجمه کنیم. اگر مدتی است که وجود داشته است و شما قبلاً یک پایگاه قوی از نظر هویت برند، دستورالعمل‌های برند، مأموریت، چشم‌انداز و غیره ایجاد کرده‌اید، می‌توانید بیشتر بر بازاریابی تمرکز کنید. این شامل انجام بازاریابی محتوا، اجرای کمپین‌ها، ایجاد سرنخ از طریق بازاریابی PPC و غیره می‌شود.

برندسازی در مقابل بازاریابی

اما اگر این یک کسب ‌وکار جدید است که هویت برند قوی ندارد یا فکر می‌کنید برند فعلی با مردم نمی‌چسبد و باید برند خود را تغییر دهید. پس اولویت شما باید کسب و کار شما باشد. به هر حال، بازاریابی فقط می تواند افراد را به سمت شما بیاورد، چیزی که در نهایت به فروش می رسد، برندسازی است.

سخن پایانی  

ساختن یک برند موفق کار آسانی نیست، و با تعداد بسیار زیاد قطعات متحرک، می تواند حتی دلهره آورتر باشد. اما دقیقاً به همین دلیل است که شما به خدماتی مانند خدمات ما نیاز دارید، بنابراین می توانید از مشاوره و همچنین کمک متخصص در مورد هر آنچه کسب و کار خود نیاز دارد دریافت کنید. ما، در مجموعه بهین تراز ، با تجربه ارزشمندی هم در برندسازی و بازار یابی هم در ثبت شرکت اصفهان و ثبت تغییرات شرکت در اصفهان داریم، به این معنی که مهم نیست کسب و کار شما چقدر قدیمی یا جدید باشد، می توانیم آن را به ارتفاعات جدیدی برسانیم. این یک فروشگاه یک مرحله ای برای همه چیزهایی است که کسب و کار شما نیاز دارد.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها