اخذ کارت بازرگانی؛راهنمای صفر تاصد

اخذ کارت بازرگانی

در حال و هوای کسب و کار  امروز، یکی از اساسی ترین نیاز های هر بیزینس، داشتن مجوز یا کارتی است که بتواند مسیر تجارت و صادرات و واردات کالا ها را سریع تر و آسان تر کند، می باشد؛ که به آن کارت بازرگانی یا به لاتین Business Card  گفته می شود.

یکی از دغدغه های بزرگ تاجران و کسانی که به تازگی می خواهند در این مسیر پر رمز و راز ولی شیرین قدم بگذارند این است که نمیدانند از کجا شروع کنند. در این مقاله تا انتها همراه ما باشید تا تمامی سوالات شما را پاسخ داده و چگونگی اخذ کارت بازرگانی را به طور کامل تشریح کنیم.

اهمیت کارت بازرگانی

IMG 20240105 234635 555

تصور کنید یک مهمانی با افراد رده بالای جامعه ترتیب داده شده است. ولی شما بدون کارت دعوت نمیتوانید در آن جمع، قرار بگیرید. بودن در میان افراد، شرکت ها و اسامی بزرگ می تواند فرصت های خارق العاده ای را برای شما به دنبال داشته باشد.

داشتن کارت بازرگانی دقیقا مثل مجوز ورود به دنیای پر از اسامی و برند ها و همچنین تولید کنندگان کالا های خاص می باشد. اهمیت اخذ کارت بازرگانی برای هر تاجری امری حیاتی است. همانطور که ما بدون اکسیژن زنده نمیمانیم، تاجر نیز بدون این کارت و مجوز، عملا نمیتواند در بازار دوام بیاورد و حتی وارد آن شود.

همچنین، این کارت می تواند به صورت رسمی معرف یک شخص حقوقی و یا حقیقی باشد. شما می توانید پس از ثبت شرکت خود و اسم برند مورد نظرتان برای دریافت این کارت اقدام کنید.

مزایای کارت بازرگانی

مزایای اخذ کارت بازرگانی

مزایای دریافت کارت بازرگانی بسیار گسترده و متنوع می باشد. این موارد شامل:

  • ثبت برند به صورت لاتین.
  • افزایش اعتبار و شناخت برند در بین مشتریان محلی و بین المللی.
  • امکان صادرات و واردات محصولات مورد نظر شما و ارتباط موثر با دیگر برند ها.
  • امکان اخذ وام و تسهیلات مالی.
  • ارائه فرصت مناسب جهت هماهنگی با قوانین تجارت جهانی.
  • مجوز ترخیص کالا از گمرک.
  • دریافت ویزای تجاری و عدم وجود هر گونه مشکل برای سفر های تجاری.
  • شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و داخلی.
  • عضویت در اتاق بازرگانی ایران.
  • واردات کالا از مناطق آزاد.
  • برقراری ارتباط با تاجران دیگر کشورها.
  • ثبت سفارش و ترخیص کالا از گمرک.

همانطور که گفتیم با اخذ کارت بازرگانی شما می توانید به عضویت اتاق بازرگانی در بیایید که امکاناتی در شأن تاجر ایرانی به شما ارائه خواهد شد. از جمله آن ها می توانیم به امکان حضور در کلاس های آموزشی و کارگاه هایی با موضوعات متنوع اشاره کنیم. در پایان این دوره ها می توانید مدرک پایان دوره نیز دریافت کنید.

 

از ویژگی های دیگر دریافت کارت بازرگانی، استفاده از بیمه، فرصت شرکت در گردهمایی های بین المللی و داخلی، جلسات مشاوره کسب و کار و بیزینس کوچینگ و … اشاره کنیم. تمامی دوره های آموزشی زیر نظر اساتید بنام این حوزه می باشد.

مواردی که بررسی کردیم گوشه ای از مزایای متعدد وجود کارت بازرگانی می باشد، امکانات فوق به هر کسب و کار، اجازه رشد و پرواز به سمت قله های موفقیت را می دهد.شرکت بهین تراز به عنوانی یکی از مطرح ترین شرکت های ثبت شرکت اصفهان با داشتن مجموعه ای از بهترین مختصصین و وکیلان زبده که می توانید برای تاسیس شرکت خود با شماره تلفن درج شده در وبسایت تماس حاصل کنید.

مراحل اخذ کارت بازرگانی

فرآیند درخواست و دریافت کارت بازرگانی از چند مرحله مهم تشکیل شده است که در ادامه به توضیح اجمالی از هر یک اشاره خواهیم کرد.

ابتدا، شما با ثبت نام در سامانه و تکمیل فرم‌های مورد نیاز، مرحله اول را پشت سر گذاشته و سپس مدارک درخواستی توسط سامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند را بارگذاری می‌کنید.

در مرحله بعدی، فرم دال یا گواهی امضا را تکمیل و به سازمان ارسال می کنید. پس از ارسال مدارک، در جریان تمامی مراحل و تایید یا عدم تایید مدارک از طریق پیامک و یا پیام های سامانه قرار خواهید گرفت.

پس از تایید پرونده شما، کلاس‌های آموزشی برای شما تشکیل می‌شود که باید آنلاین رزرو کرده و در آن شرکت کنید. با طی کردن کلیه مراحل، کارت بازرگانی شما ظرف دو الی سه روز صادر می‌شود.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت، رعایت مقررات مالیاتی است. داشتن کارت بازرگانی به تنهایی منجر به وضع مالیات نمی‌شود، اما برای درآمد مشمول مالیات در نظر گرفته می شود.

بر اساس ماده 131 قانون مالیاتهای مستقیم، درآمد اشخاص حقیقی بر اساس نرخهای تعیین شده، و درآمد اشخاص حقوقی به نرخ 25 درصد محاسبه و اخذ می‌شود.

برای مشاوره در مورد موضوع مالیات در نظر گرفته شده برای هر شخص حقوقی و حقیقی در تمامی استان ها می توانید همین حالا تماس حاصل فرمایید. همچنین در صورتی که نیاز به مشاوره هدفمند تر دارید میتوانید با مراحه به صفحه مشاوره مالیاتی در اصفهان، تمامی مواردی که شما برای مدیریت وضیت مالیاتی خود در اصفهان نیاز دارید، ارائه داده شده است.

شرایط اخذ کارت بازرگانی

بسته به نوع کارت بازرگانی درخواست شده، شرایط متفاوتی خواهیم داشت، که در دو دسته حقیقی و حقوقی قرار میگیرد.

شرایط درخواست کارت بازرگانی حقیقی به مدارک هویتی و کد اقتصادی شخص نیاز داریم. متقاضی باید حداقل 24 سال سن داشته باشد، محل کسب و کار را به صورت دقیق مشخص کند، مدرک تحصیلی مرتبط، یا حداقل 3 سال تجربه در زمینه تجارت داشته باشد، در کلاس آموزشی اتاق بازرگانی شرکت کند و با قوانین گمرک و بازرگانی آشنا شود. همچنین نباید در دولت مشغول به کار باشد، تمکن مالی خود را ثابت کند، تعهد نامه کتبی برای عدم استفاده غیر قانونی و پیروی از سیاست‌های تجاری دولت ارائه دهد، و دارای صلاحیت اخلاقی و اجتماعی باشد ( داشتن گواهی دم سو پیشینه و کارت پایان خدمت الزامیست)

در مورد شرایط کارت بازرگانی حقوقی، شرکت‌ها و اشخاص حقوقی باید دارای برند ثبت شده و پرونده مالیاتی باشند. همچنین، عدم ورشکستگی، تأییدیه محل فعالیت، و سابقه ی فعالیت کافی در زمینه اقتصاد و تجارت نیز از شرایط لازم برای اخذ کارت بازرگانی حقوقی هستند.

با این توصیفات، افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند با ارائه مدارک و اطلاعات مورد نیاز، کارت بازرگانی خود را به‌ دست آورند و به انجام معاملات تجاری بپردازند.

مدارک اخذ کارت بازرگانی

مدارکی که در روند دریافت کارت بازرگانی اشخاص حقوقی و حقیقی نیاز دارید به شرح زیر است:

برای اشخاص حقیقی:

  1. کپی رنگی و تمیز از کارت ملی شخص.
  2. کپی بدون مشکل از شناسنامه.
  3. ارائه  فرم دال از اتاق بازرگانی ایران که توسط یکی از دفاتر اسناد رسمی تایید شده باشد.
  4. 4 – 6 قطعه عکس پاسپورتی با پس زمینه سفید.
  5. کپی از آخرین فیش حقوقی یا گزارش آن با تاییدیه از ادارات ذی صلاح
  6. اطلاعات دقیق حساب بانکی برای بررسی و انجام مبادلات مالی
  7. ارائه اصل آخرین مدرک تحصیلی ( دیپلم به بالا ) یا بیش از 3 سال سابقه فعالیت و کار
  8. تحویل گواهی عدم سو سابقه و پیشینه
  9. کارت معافیت و یا پایان خدمت دوره سربازی
  10. کد اقتصادی شخص.

برای اشخاص حقوقی:

  1. تحویل اسناد مربوط به محل شرکت و فعالیت شما (سند مالکیت یا اجاره نامه رسمی پشتیبانی می شود.)
  2. تحویل کارت ملی مدیر عامل شرکت.
  3. گواهی عدم سوء پیشینه مدیر عامل.
  4. اظهارنامه ثبت‌نام در دفاتر بازرگانی.
  5. فرم دال اتاق بازرگانی با تاییدیه از دفاتر اسناد رسمی
  • تقاضانامه ثبت شرکت با مسئولیت محدود
  • معرفی‌نامه یا رزومه کسب و کار برای افزایش اطلاعات درباره فعالیت‌ها و تجربیات شخص یا شرکت.
  • مدارک مربوط به پروژه‌ها یا همکاری‌ های گذشته.

پیشنهاد میکنیم برای سهولت در روند دریافت کارت بازرگانی با افراد با تجربه در این حوزه مشورت کرده تا در کوتاهترین زمان ممکن به اهداف خود برسید. شما میتوانید برای اخذ کارت بازرگانی و خدمات ثبت برند با ما در ارتباط باشید.

سوالات متداول

چه مدارکی برای اخذ کارت بازرگانی لازم است؟

به صورت کلی برای همه انوع کارت به مدارک شناسایی شامل کپی کارت ملی یا شناسنامه، عکس پرسنلی و مدارک مرتبط با نوع فعالیت تجاری می شود.

چه گام‌هایی برای دریافت کارت بازرگانی باید دنبال کرد؟

ابتدا باید درسامانه یکپارچه کارت بازرگانی هوشمند ثبت شرکت یا دفتر امور بازرگانی مربوطه ثبت نام کرده، سپس مدارک مرتبط را تهیه و به همراه فرم‌های مربوطه به اتاق بازرگانی ارسال کرد.

از زمان درخواست تا دریافت کارت چقدر زمان نیاز داریم؟

زمان لازم برای اخذ کارت بازرگانی به عوامل مختلفی بستگی دارد. این موارد شامل نوع فعالیت تجاری، مکان ثبت شرکت و … می‌شود. معمولاً این فرآیند چند هفته تا چند ماه ممکن است طول بکشد.

آیا هر نوع کسب و کاری می‌تواند کارت بازرگانی داشته باشد؟

اصولاً هر نوع کسب و کاری می‌تواند کارت بازرگانی داشته باشد، اما به نسبت نوع فعالیت کسب و کار ممکن است نیازمند مواردی مثل تاییدیه های کیفیت کالا و خدمات و مجوز های مختلف نیاز پیدا کنیم.