صادرات و واردات

برای انجام صادرات و واردات و فعالیت های تجاری مقدماتی مانند تهیه کارت بازرگانی بین المللی و ثبت برند بین المللی از اقدامات اولیه و ضروری است. شرکت بهین تراز با داشتن کادری مجرب و ارائه خدمات مشاوره ای بازرگانان محترم را در این زمینه یاری می کند. از شروع تاریخ و پیش از به وجود آمدن تمدن ها معامله در بین افراد به گونه های مختلف وجود داشته است و با آغاز شهرنشینی این مبادله ی کالا شکل منظم تری به خود گرفته است و از مبادله ی کالا به کالا به مبادله در قبال سکه و بعدها پول های کاغذی انجامید. با گذشت زمان بسیار و تلاش بشر برای استقلال و عدم وابستگی به دیگر کشورها هرگز تجارت و مبادله ی کالا بین کشورها از بین نرفت و کشف راه های گوناگونی برای این مبادله کالا منجر به احداث راه های ارتباطی مانند جاده ی ابریشم، وسایل پیشرفته مانند خودرو و هواپیما و کشف سرزمین های جدید شد. تفاوت های آب و هوایی و همچنین پیشی گرفتن برخی کشورها در زمینه ی پیشرفت های فناوری باعث شد درخواست دولت ها برای تامین مایحتاج خود از طریق معامله با دیگر کشورها گسترش چشمگیری پیدا کند، به همین دلیل صادرات و واردات کالا و خدمات به وجود آمد.

international

صادرات و واردات چگونه به وجود آمد؟

در صورت احساس نیاز به کالا، خدمات و یا فناوری از سوی هر دولت اقدام برای تامین این نیاز و برقراری ارتباط با کشوری که در این زمینه توانمند است باعث منعقد شدن قرارداد های تجاری میان کشورها و مشخص کردن نوع ارتباط بازرگانی بین آن ها می شود. این توافق باعث می شود بازرگانان با توجه به نیاز بازار داخلی به وارد کردن کالا و یا خدمات خاصی از کشور مقصد بپردازند و یا کمبودهای موجود در کشورهای طرف قرارداد با دولت را به وسیله ی صادرات و واردات تامین کنند.

تاثیر صادرات بر اقتصاد کشورها چیست؟

در صورتی که یک کشور با برنامه ریزی طولانی مدت در زمینه ی تحقیقات، فناوری و تولید به خودکفایی برسد دولت های دیگر نیاز بیشتری برای برقراری ارتباط و توسعه روابط بازرگانی با آن کشور دارند و ارز وارداتی به آن کشور باعث رونق اقتصادی می شود. همچنین به دلیل پیشرفت یک کشور دیگر نیازی برای مهاجرت های طولانی مدت و یا موقت افراد برای تامین کالا و خدمات به کشورهای دیگر از بین می رود. در حالی که بیشتر کشورها با توسعه واردات کالایی که تولید آن برایشان هزینه و وقت زیادی می برد با برنامه ریزی به توقف تولید یک کالا و اقدام به واردات کردن آن می کنند و هزینه ی تولید آن کالا را در بخشی دیگر که بازدهی بیشتری دارد صرف می کنند. به همین دلیل واردات را نباید به عنوان ضعف یک دولت به حساب آورد بلکه این امر می تواند به اهداف طولانی مدت برای رسیدن به هدف های برتر کمک کند.

مزایای صادرات و واردات چیست؟

معاملات تجاری بین کشورها یکی از پارامترهای مثبت در قدرت نمایی یک دولت در عرصه های بین المللی است. حضور کالا و خدمات هر کشور در نمایشگاه ها و بازارهای جهانی باعث می شود میزان تلاش هر کشور برای پیشرفت و توسعه ملی در معرض نمایش قرار بگیرد و میزان اعتبار یک دولت را بالا ببرد. علاوه بر تبادلات ارزی و جذب سرمایه های خارجی به وسیله ی واردات کالا علاوه بر پیشرفت اقتصادی به کنترل تورم نیز کمک شایانی می کند و کشورها با مشاهده میزان توسعه و پیشرفت در مناطق دیگر جهان تلاش برای بالا بردن سطح کیفی زندگی و کشف و اختراع بیشتر برنامه ریزی می کنند.