رژیم مالیات بر درآمد

رژیم مالیات بر درآمد

هدف این مقاله درک ساختار مالیاتی و تفاوت بین رژیم مالیاتی قدیمی و رژیم مالیاتی جدید و مفاهیم آن است. مالیات بر درآمد نوعی مالیات است که دولت بر افراد و شرکت ها وضع می کند. مالیات بر درآمد منبع درآمد دولت است، از آنها برای تأمین مالی خدمات عمومی، تعهدات دولت پرداخت و غیره استفاده می شود. طبق قانون مالیات بر درآمد، 1961، هر فرد یا شخص مصنوعی (بدنه شرکتی) باید مالیات بر درآمدی را بپردازد که درآمد آنها فراتر از حد آستانه تعیین شده توسط قانون است. مالیات بر درآمد درصدی است که افراد یا کسب و کارها به دولت پرداخت می کنند تا بدون مشکل در حال اجرا، توسعه زیرساختی و غیره باشد. تمکین مالیاتی شهروندان به معنای رعایت کلیه تعهدات قانونی مشخص شده در قانون مالیاتی از جمله ثبت نام به عنوان مؤدی، حفظ سوابق مورد نیاز، تسلیم اظهارنامه مالیاتی به موقع و پرداخت دقیق است. مالیات ها به درستی و به موقع. همه مالیات ها بر اساس قانون مالی تصویب شده توسط دولت اخذ می شوند.

مالیات بر درآمد نقش مهمی به عنوان منبع درآمد و اقدام موثر برای رفع نابرابری ایفا می کند. پس از استقلال، هر یک از جنبه های سیستم مالیاتی هند به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفت و تمام تلاش های ممکن برای عادلانه ساختن سیستم انجام شد. سیستم مالیات بر درآمد دارای ساختار فدرال سه لایه است. ساختار مالیاتی متشکل از دولت مرکزی، دولت ایالتی و ارگان های شهرداری محلی است. دو نوع سیستم مالیاتی در ایران وجود دارد:

  1. یعنی مالیات های مستقیم و
  2. مالیات های غیرمستقیم.

مالیات بر درآمد تحت سیستم مالیات مستقیم وصول مالیات مستقیم در ایران از 30 سال پیش به طور مستمر در حال افزایش بوده است. دولت باید هزینه های اداری را به حداقل برساند، اما این به معنای کاهش کارکنان اداری نیست، بلکه مدیریت باید موثر و کارآمد باشد. با این حال مالیات دهنده می تواند از کاهش نرخ مالیات بر درآمد خود استفاده کند. یکی از مهمترین وظایف حاکمیتی هر دولتی، جمع آوری مالیات برای توسعه، امنیت و حکومت است. کشور های در حال توسعه برای توسعه اقتصاد به سیستم مالیاتی بسیار متکی هستند.

رژیم مالیات بر درآمد

اجرای بودجه 1401 همه چیز را پیچیده می کند زیرا باعث ایجاد سردرگمی در ذهن مالیات دهندگان در مورد رژیم مالیاتی می شود. با تجزیه و تحلیل همه سناریوها، نمی‌توانیم یک رژیم مالیاتی را انتخاب کنیم زیرا هر دو رژیم مالیاتی محدودیت‌ها و مزایای خاص خود را دارند. از نقطه نظر نرخ های مالیاتی، رژیم مالیاتی جدید بهتر است انتخاب شود، اما هر کس می خواهد از همه معافیت ها و کسرها استفاده کند، در این صورت رژیم مالیاتی قدیمی خوب عمل می کند. مالیات دهنده باید تصمیم بگیرد که آیا نرخ مالیات کمتری می خواهد یا می خواهد از همه معافیت ها و کسورات استفاده کند. با در نظر گرفتن همه شرایط، می‌توان نتیجه گرفت که فردی که می‌تواند از معافیت‌ها و کسورات استفاده کند، می‌تواند از رژیم مالیاتی قدیمی استفاده کند و هرکسی که نمی‌خواهد از معافیت‌ها و کسورات استفاده کند، می‌تواند رژیم مالیاتی جدید را اعمال کند.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص رژیم مالیات بر درآمد و در کل خدمات مالیاتی در اصفهان به پیج شرکت بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها