ایجاد تاب آوری مالی

ایجاد تاب آوری مالی: بینش از یک شاخص جدید تنوع درآمد مالیاتی

تأمین منابع داخلی باثبات بخشی از اهداف چندگانه سیاست های مالیاتی دولت است. تقویت تاب آوری در برابر خطرات مالی ناشی از نوسانات درآمد دولت برای تضمین ارائه پایدار خدمات عمومی در طول مراحل مختلف چرخه تجاری بسیار مهم است. حجم وسیعی از ادبیات نشان می‌دهد که نوسانات درآمد دولت بر رشد اقتصادی و رفاه، از جمله از طریق اثرات نامطلوب آن بر ثبات هزینه‌های عمومی، تأثیر می‌گذارد. جدا کردن هزینه‌های عمومی از نوسانات درآمد، از طریق اجرای چارچوب‌های مالی مبتنی بر قوانین، به عنوان یک گزینه معتبر برای تقویت غیرمستقیم تاب آوری در برابر نوسانات درآمد دولت نامیده می‌شود.

اگرچه از نظر تحلیلی مبنایی نیست، یک دیدگاه شهودی طولانی مدت نشان می‌دهد که تنوع درآمد های مالیاتی، یعنی تکیه بر منابع متنوع‌تر برای اخذ درآمد، می‌تواند به عنوان جایگزینی برای مقابله مستقیم‌تر با علل ریشه‌ای نوسانات درآمد دولت عمل کند. اصل اساسی این است که با توجه به پاسخگویی به نوسانات چرخه تجاری در مالیات‌ها متفاوت است، اتکا به پرتفوی متنوع‌تری از جریان‌های مالیاتی باعث می‌شود درآمد مالیاتی کلی دولت در مقایسه با تکیه بر پرتفوی متمرکزی از منابع مالیاتی کمتر در معرض نوسانات زیادی باشد. همه گیری کروناویروس کنونی به عنوان یادآوری واضح در مورد اهمیت تکیه بر یک مجموعه متنوع از جریان های درآمد مالیاتی است.

علاوه بر هزاران تلفات جانی، همه‌گیری باعث آشفتگی شدید اقتصادی در سرتاسر جهان شد، و توانایی سیاستگذاران را برای دریافت درآمد های بسیار مورد نیاز برای مهار شیوع ویروس و پرداختن صحیح به پیامد های اقتصادی و اجتماعی آن، به‌ویژه در کشور هایی که جمع‌آوری مالیات عمدتاً متکی است، محدود کرد. چند ابزار و یا بخش های اقتصادی. بنابراین، همه‌گیری، شکنندگی سیاست‌ های عمومی را نشان می‌دهد که حول مجموعه‌ای متمرکز از جریان‌ های درآمد مالیاتی ساخته شده‌اند، با توجه به آسیب‌پذیری بالای چنین سیستم‌ های مالیاتی در برابر نوسانات بزرگ در چرخه تجاری.

نتیجه این است که دیدگاه شهودی دیرینه درباره نقش محوری ساختار مالیاتی متنوع‌تر برای تأمین منابع پایدار مورد نیاز برای پر کردن شکاف‌ های زیرساختی بزرگ، گسترش شبکه‌های ایمنی اجتماعی و بهبود آمادگی کشورها در برابر بحران‌های آینده، بیش از هر زمان دیگری تقویت شده است. بررسی های تجربی نشان می دهد که فراتر از تنوع اقتصادی، تنوع درآمد مالیاتی بر اساس شرایط کلان اقتصادی، سیاسی و نهادی شکل می گیرد. در جبهه اقتصاد کلان، منابع مالیاتی کشورها با توسعه اقتصادشان تا جایی که نهاد های خود را تقویت کرده و ظرفیت مدیریت مالیاتی خود را بهبود می‌بخشند، متنوع‌تر می‌شوند، تا زمانی که کشور های ثروتمندتر تنوع بخشیدن به ساختار منابع مالیاتی خود را دشوارتر می‌کنند.

ایجاد تاب آوری مالی

علاوه بر این، کشور هایی با ساختار های اقتصادی متمرکز و غیر رسمی، وابستگی قوی‌تر به کمک‌ها، و گرفتار بی‌ثباتی اقتصاد کلان، بیشتر مستعد تکیه بر یک مجموعه متمرکز از جریان‌ های درآمد مالیاتی هستند. عوامل سیاسی و نهادی نیز دخیل هستند: دموکراسی عمیق‌تر، تنوع بخشیدن به مجموعه جریان‌ های درآمد مالیاتی را آسان‌تر می‌کند، در حالی که ثبات و قطبی شدن بیشتر نظام سیاسی به تنوع بیشتر درآمد های مالیاتی کمک می‌کند. آخرین اما نه کم‌اهمیت، ما شواهدی را می‌یابیم که از دیدگاه دیرینه حمایت می‌کند مبنی بر اینکه تنوع درآمد های مالیاتی برای کاهش نوسانات درآمد دولت بسیار مهم است. و به همین جا ختم نمی شود: تنوع درآمد های مالیاتی همچنین جمع آوری درآمد مالیاتی را بهبود می بخشد.

بنابراین، تنوع درآمد های مالیاتی به عنوان یک عامل کلیدی برای تقویت تاب آوری در برابر ریسک های مالی ناشی از نوسانات درآمد های دولت است که برای تضمین ارائه پایدار خدمات عمومی در طول مراحل مختلف چرخه تجاری حیاتی است. همه‌گیری کروناویروس فعلی اعتبار بیشتری به این مهم می‌افزاید که مبتنی بر مجموعه‌ای متنوع از جریان‌ های درآمد مالیاتی برای تقویت تاب آوری سیاست‌ های مالی در برابر نوسانات بزرگ در چرخه تجاری است.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص ایجاد تاب آوری مالی و خدمات مالیاتی در اصفهان به پیج شرکت بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها